♥Hästen♥

Något jag har varit lite långsam med är att visa bilderna på Fargo från när vi var iväg och hoppade. Kanske är glömda av de flesta, men inte av mig! Så här är han. Här hoppar vi inte så högt, men snart ska vi nog kunna gå ut och börja hoppa lite 1meter rundor igen, ska bli riktigt roligt! Något som är väldigt gott att se med dessa hästar är deras kroppsspråk. Man kan verkligen se när de trivs eller inte. Jag tycker det känns bra i magen att se Fargo så possitiv på alla bilder med öronen framåt och även framför hindrena ser han fram emot det.
Hästar och deras signaler det kan man skriva mycket om, någon får gärna ta ämnet om de vill!
 
 
 När man har haft sin häst ett tag så lär man sig iprincip alla hästens signaler, om man är en djurmänniska d.v.s. och har lite känsla. Det finns ju de personer som inte har en aning om vad de håller på med och som inte kan läsa hästen det minsta lilla, något man ser nästan varje dag känns det som ibland.. Men iaf så är det här med att kunna sin hästs kroppsspråk något otroligt bra att kunna för det kan hjälpa en så mycket, bara att veta det här med att "okej såhär brukar inte min häst betée sig, nu är nog något inte helt som det ska".
 
T.ex. igår när jag tog in Fargo så var han jätte varm och andades väldigt tungt, hela magen blåstes ut och in väldigt tydligt. Så då tempar jag min häst, inte något jag gör varje dag men kan man sin häst så märker man de dagar något är på tok och man kanske ska tempa som omväxling. Det visade sig då att han hade 38,5 graders feber! Och tack vare att man känner sin häst så kan man förhindra att man rider när den mår dåligt eller annat liknande. Så att man kan tänka på sin hästs bästa, som för Fargo blev det bara en promenad och lite longering för att kolla så att han inte hälta eller något. Och inga konstiga tecken där. När jag tog in honom igen så hade tempen sjunkit en halv grad. Vilket var bra.
Ibland kan det vara svårt att veta varför något är som det är men huvudsaken är att man har koll på det så att man  inte utsätter hästen för fel arbete beroende på dagens skick. Nu kunde det varit att han precis innan jag kom och tog in honom, att han kanske hade sprungit runt en del och fått upp pulsen eller kanske druckit dåligt med vatten? Det vet inte jag helt säkert för jag var ju inte där. Det jag kunde göra var att ge honom den motion på det sätt som var bäst för situationen. Vem vet, hade jag inte kunnat min häst så kanske jag hade bara slängt på sadeln och gått ut i paddock och kört ett pass. Något som kanske inte hade påverkat Fargo alls eller så kanske det skulle utlöst något jätte stort.
Så man kan väl säga att the main point med dessa rader var att tack vare att man känner sina djur så finns det mycket man kan förebygga. Inte allt såklart men man kan hjälpa dom otroligt mycket genom att bara lyssna på vad de har att säga. ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback